Monday 21 May 2012

PERSEKITARAN TADIKA




Persekitaran adalah penting untuk menggalakkan pengalaman pembelajaran. Guru dan kanak-kanak wajar dikelilingi dengan objek dan peralatan yang menarik dipamerkan dengan gaya susunan yang menyenangkan pandangan. Sesetengah objek hendaklah dijadikan sebahagian asas persekitaran. Manakala objek yang lain boleh diselang selikan untuk menarik perhatian dan minat. Contohnya gambar lukisan di letakkan berhampiran ruang aktiviti seni lukis akan mencipta persekitaran yang cantik dan dapat menarik perhatian kanak-kanak.

Ruang pembelajaran hendaklah pelbagai supaya kanak-kanak berpeluang untuk meneroka berbagai perspektif. Contohnya meletakan objek yang boleh diterokai oleh kanak-kanak untuk berbincang. Selain itu guru boleh membina ruang yang selari dengan persekitaran yang terdapat di rumah kanak-kanak. Umpamanya meletakan sofa atau meja dengan lampu meja seperti yang terdapat di rumah kanak-kanak. Peralatan yang sama dapat menggalakkan pembelajaran di ruang aktiviti khususnya kanak-kanak di taska. Keselesaan sudut bukan sahaja menambahkan kemesraan dan ketenteraman untuk persekitaran pembelajaran tetapi juga dapat membantu membina rasa selamat ketika di taska atau tadika.


No comments:

Post a Comment